Det abstrakta bildspråket består endast av färg och form-komposition. Komplexiteten inom konsten är dock större, bl.a eftersom den inkluderar flera och andra sidor av mig/dig som aktör. Abstrakta målningar är primärt en praktik och handling, och inte ett ”motiv”. En abstrakt målning är en slutsats av en kreativ process.
Målningens innehåll och legitimitet utgår från arbetsprocessen bakom. En bra abstrakt målning är bra därför att den lyckas gestalta en originell och kreativ process. Då blir det förstås viktigt att förstå hur man iscensätter en kreativ process som förmår skapa originella resultat med många kvalitéer (återkommer till det om jag kommer på något). Viktigt är också att göra många målningar med samma metod (5-10 st) och att inom detta koncept hitta intressanta och oväntade variationer.
Allt detta har jag börjat lära mig och ta till mig när jag intensivt arbetat med en distanskurs (två månader) i akrylmålning och abstrakt konst. Den person jag citerar ovan är Peter på Artistlab. Han har varit rak, uppmuntrande och gett konstruktiva råd för att jag skall påbörja en utveckling. Det har varit intensivt och jätteroligt.
I början fick jag frågan vilka färger jag gillar och jag svarade rött och blått. Jag vill dela med mig av några foton på de målningar jag gjort och de är inte röda eller blå, de är grå. Jag undrar allt hur det blev så……
En annan fundering är om det är samma koncept i fritt broderi. Göra flera broderier 5-10 st i samma tema, eller är det mer skisser som behövs innan starten av broderiet. Var kommer då de plötsliga impulserna in?