Blogg

Sashiko

Jag har gått en dags-kurs i Sashiko. Den ordnades av Östra Skånes Hemslöjdsförbund och lärare var Momiyama Takao. Jag var så nöjd, jag fick reda på historien bakom, jag fick handfasta råd om hur man syr.

Att använda båda händerna

Du som sett och hört om Sashiko förut vet att det är vanliga förstygn eller tråckelstygn. Men man använder båda händerna samtidigt när man syr. Man matar på tyget på nålen med vänster hand och håller nålen långt fram med högra handen. Denna speciella tekniken heter Unshin. När det inte finns plats mer på nålen, så drar man igenom tråden. Det krävdes koncentration att lära om, att lära ett annat sätt att sy och använda händerna.

Läraren var generös med att visa exempel på olika sätt att sy och laga och inte minst var hela upplägget toppen med fika och ljus fin lokal och trevliga nya vänner.

Sy med sashiko stygn när man lagar kallas Boro. Det finns en fin film på Youtube om Boro och om Momiyama Takao som jag verkligen rekommenderar. Nedan är några enkla exempel på vad jag hann med på en dag, mer övning behövs.

Återbruk

Återbruk i det lilla formatet. Jag vill och försöker rädda miljön det jag kan och bland annat så tänker jag att det finns så mycket plast och emballage som vi bara slänger. Kan man använda det på något sätt? Jag har börjat (någon dag då och då) brodera på och med återvunnet material. Som botten har jag ett mellanting mellan tyg och plast som är från ett stort emballage för kuddar. Dragkedjan från samma emballage dyker också upp ibland och alla dessa korkar på mjölkförpackningarna, små plastringar och annat. Nedan är foto på några mini-broderier, ca 10×15 cm eller mindre.

Neurografik och Zentangle

Förra veckan gav mig nya lärdomar som jag förhoppningsvis kan översätta även till målningar eller fria broderier. I alla fall blev jag glad över att lära något nytt.

2014 myntade den ryske psykologen Pavel Piskarev ”Neurographic art” eller ”Neurographica”, en abstrakt, terapeutisk konstform, där man omvandlar sin inre stress och oro till ett vackert konstverk. Denna förklaring är hämtad från Bildläraren, men vill du veta mer så sök neurografisk konst på Youtube. Det jag fastnade för var de böljande mjuka linjerna.

Zentangle är en ritmetod som går ut på att upprepa ett och samma mönster. Denna metod ska inte bara ge ett resultat av vackra konstverk utan dessutom fungera som en lugnande och harmonisk meditation för den som utför konstformen. Denna förklaring är hämtad från Penstore. Sök på zentangle på Youtube eller google så hittar du mer. Det liknar ovan neurografik.

Hur kan jag nu omsätta detta i praktiken?

Kreativitet i augusti

Textile Artists – Stitch club so far……. Varför ha en massa exempel liggande i en låda, när man kan sy upp dem på ett draperi.
Tänk vad man kan göra med remsor och långa stygn …..
Mer eko tryck ….
Barkarole Ros har den mörkaste knopp jag sett.

Jag tänker kreativitet, vad gillar jag att göra, gör jag det enkelt, tillräckligt djupt, vad vill jag egentligen, sätter jag mina egna begränsningar inre eller yttre. Det tål att tänkas på. Det var allt just nu, medan jag reflekterar över min kreativitet. Har du tänkt på din?

Eko tryck i värmen, juli 2022

Jag har testat en ny teknik för Eko tryck. Det är från en kurs av Irit Dulman (Ni får googla själva) som verkar effektivt. Skillnaden mot tidigare är att jag betar tyget innan och sedan lägger på löv och ångkokar. Förut har jag lagt löv i en järn-lösning och direkt på ett tyg och kokat.

Experiment gillar jag, för inget blir perfekt eller som man tänkt sig. Svårigheten ligger bl a i att veta vilka växter som ger färg och gärna åt det gröna hållet. Jag har denna gången kommit fram till Geranium (Nävor) och Björnbär ger mörka svarta tryck och blad från Vin och Hampa ger grönaktigt. Om någon undrar, så har jag matat fåglar i vinter och under fågelbordet började det växa en underlig växt, det var hampa. Några fick vara kvar och de kom till användning.

Njut av några foton på eko tryck.

Hampa, Näva, Clematis med mera
Daggkåpa
Blandade växter
Smultron.

Färre blogginlägg

Mitt mål med att skriva i den här bloggen är och har varit att reflektera över hantverket fritt broderi och att ställa frågor så fritt broderi kan kallas konst. Komposition, färg och former måste balansera. Men mer och mer har jag också försökt kommunicera en tanke, en idé eller fråga med min konst. Jag vill visa vem jag är och vad jag tycker.

Jag har bloggat flitigt i flera år, men nu tänker jag skriva färre inlägg på denna bloggen och skapa mer. Jag fortsätter som tidigare att lägga ut en del bilder på Instagram lena_nordstrom_nanel och Facebook lena.nordstrom. Har Ni frågor, tankar, reflektioner till mig skriv på Kontakt-sidan här på min hemsida eller följ mig i sociala medier.

Jag vill bl a koncentrera mig på att ’göra’ mer konst, både målningar, mixed media och fritt broderi. I september skall jag delta i ’Smaka på Konst’ här i Trollhättan hos Helens Hörna. Så fortsättning följer…..

Glad sommar,

Mer Fritt Broderi

Min hemsida heter ju antnanel som består av ant och nanel. Jag är enligt utsago flitig som en myra, därav ant. Nanel är baklänges för LenaN ju. Här är några blandade exempel och experiment på vad jag gjort under våren. Nu är det snart dags för montering och nya projekt.

Arbetsnamnet Apelsinlunden. Målat räknelinne och ullgarn och mullbärssilke.
Fågel – från arbete i Uddevalla Broderiakademin
Drömresan till New York 2018. Applikation och fritt broderi på tyg och papper.
Broderi på dåligt eko tryck papper – arbete från Textile Artist.org.
Broderi på foto – Potatiskullen i Norrland.
Bunden Rosengång eller Gummatäcken.

Början på en historia – maj

Jag gick runt planlöst och tittade. Det var en onsdag, inte många var ute och handlade. Men det var ju på landet också. Nuförtiden är det ju populärt att inreda butiker i gamla ladugårdar eller slott. Här var det en stor fyrlängad gård, precis som i Skåne. Ägarna hade troligen lagt ner ett enormt arbete på renoveringen. Jag gick igenom små rum med blänkande möbler, spegelglas, mahogny, textil, stora lampor och större krukor.  Nästa rum hade varit det stora kostallet, lite mer rustikt och inte så mycket prylar. Det nästan luktade lite än, från de tidigare korna alltså. Här hade de inrett med stora låga bord med kläder på. En hög med t-shirt tryckta med affärens namn, men riktigt billiga. Det var förstås en lockvara. En sådan vara som jag brukade gå på.  

Men så gick jag runt hörnet och där låg den. Färgerna glittrade i guld, orange och turkos i ett invecklat blommönster. Denna hade jag drömt om – en vacker kaftan. Jag kände riktigt hur skönt sidenet kändes mot huden utan att jag hade tagit i den. Vågade jag ta i den? Fingertopparna smekte längs kanten. Ja den kändes skön och helt underbar. Blommorna var olika och de försvann liksom under kanten. Jag vände på kaftanen, ja, där fortsatte de i ett annat mönster men hängde ihop på ett sätt ändå.

Då såg jag den vita lappen. Vad stod det? Ett fem-siffrigt belopp. Jag stelnade till, fast i den lutherska traditionen, inte skall väl jag unna mig något. När skulle jag använda den här. Jag var ju ändå alltid ensam. På släktkalasen gick det ju inte att överdriva.

Jag fick flytta mig, det kom flera kunder som trängde på och pratade högt. Jag stod tyst kvar och tänkte på min dröm. Guld, orange och turkos och tjockt siden. Gjorde det något om jag provade? Den kanske ändå inte var i min storlek? Men känslan? Känslan? Hur skulle jag göra?